همشهری آنلاین: بدترین شیوع آنفلوانزای پرندگان در هند تا کنون، ایالت بنگال غربی در این کشور را فراگرفته و به حومه شهر پرجمعیت کلکته رسیده است.

به  گزارش خبرگزاری فرانسه مقامات ایالت بنگال غربی یکشنبه 26 ژانویه (6 بهمن)  از  دولت فدرال این کشور خواستند تا "همه کمک‌های ممکن برای مقابله با این بیماری را به این منطقه بفرستد."

این درخواست وزیر منابع حیوانی ایالت بنگال غربی، آنیسور رحمان در حالی بیان می‌شود که مسئولان در تلاش برای متوقف کردن آنفلوآنزای پرندگان هستند، که از هم اکنون 12 منطقه از 19 منطقه این ایالت را درگیر کرده است.

رحمان گفت: "ما مجبوریم این بیماری را فورا کنترل کنیم، چرا که ویروس مرگبار H5N1 به سرعت در حال گسترش است. او افرود که بیماری آنفلوآنزای ماکیان در شرف رسیدن به شهر کلکته پایتخت 13.5 میلیون نفری ایالت بنگال غربی است.

معدوم کردن مرغ‌ها در روستایی در شمال کلکته - فرانس‌پرس

دهلی نو از قبل گروه‌های پزشکی و سایر کمک‌ها را به ایالت فرستاده است.

اما سه روز باران سنگین که جاده‌های روستایی این ایالت فقیرنشین را به نهرهای لجن بدل کرده است، تلاش‌ها برای معدوم کردن طیور را با مشکل روبرو کرده است، چرا که گروه‌های بهداشتی نمی‌توانند خود را به مرغداری‌ها برسانند.

رحمان گفت او نگران گزارش‌های حاکی از آن است که برخی از روستاییان در مناطق آلوده مرغ‌های ذبح‌شده را می‌خورند.

او  بیان این که کودکان هنوز در این مناطق با مرغ‌ها بازی می‌کنند . گفت:"ما نمی‌فهمیم که چرا مردم  علیرغم هشدارهای مکرر خطر بیماری را درک نمی‌کنند."

هند تا به حال مورد انسانی از ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان را گزارش نداده است، اما به گفته رحمان او نگران است که با وجود صدها نفری که در این منطقه دچار شدن به علائم  آنفلوآنزا را گزارش داده‌اند، بیماری تاکنون به انسان‌ها هم سرایت کرده باشد.

وحشت از آنفلوآنزای پرندگان پس از آنکه انتشار اخبار رسیدن این بیماری به حاشیه‌های کلکته این شهر را فراگرفته است. کارگران در نقاط ورودی کلکته وسائل نقلیه ورودی به شهر را  ضدعفونی می‌کنند.

مغازه‌های معدودی در کلکته باقی مانده‌اند که به فروش مرغ ادامه می‌دهند و آنها هم مشتری ندارند.

به گفته رحمان دولت تعداد مرغ‌ها و سایر طیوری را که باید معدوم شوند از 2.2 میلیون قطعه به 2.5 میلیون قطعه افزایش داده است و تا به حال 1.3 میلیون  قطعه مرغ معدوم شده‌اند.

در کشور همسایه هند، بنگلادش نیز که تصور می‌رود آنفلوآنزای پرندگان از آنجا به هند سرایت کرده است، بیماری در مناطقی که در حال بهبودیافتن ار بدترین توفان‌ها در دهه‌های اخیر در ماه نوامبر (آبان ماه) هستند، شیوع پیدا کرده است.

در بنگلادش نیز تا به حال گزارشی از ابتلای انسانی به  آنفلوآنزای پرندگان داده نشده است، اما شیوع بیماری در مناطق جنوبی، مرکزی و شمالی این کشور در حال افرایش بوده است.

آنفلوآنزای پرندگان از فوریه 2007 تاکنون  در 26 منطقه از 64 منطقه این کشور  گسترش پیدا کرده است.

کد خبر 42696

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز